Mellan 15 och 27 juni 2025 ledde Wiktoria, medlem i IALs, sommarlägret på Bäckedals folkhögskola. Idag kommer hon att dela med sig av sina tankar och erfarenheter—hur arbetslägret gick, vad volontärerna gjorde, hur hela upplevelsen var och mycket mer.
Seminarium i Bad Nauheim, Tyskland
Årets arbetsläger leddes av två lägerledare—jag, Wiktoria från IAL och Freja från Bäckedals folkhögskola. Vi träffade Freja i maj i Tyskland där vi båda deltog i Workcamp Coordinator Seminar i Bad Nauheim. Detta seminarium var ett fantastiskt tillfälle för oss att inte bara lära känna varandra och diskutera det kommande arbetslägret, utan också lära oss mycket om de färdigheter som krävs för att bli lägerledare.


Från början kunde vi få en väldigt bra kontakt med Freja. Även om vi inte kände varandra länge förstod vi snabbt vad som förväntades av oss som lägerledare. Varken jag eller Freja ledde lägret tidigare, så det var nödvändigt för oss att lära oss så mycket som möjligt innan själva lägret.
Seminariet i Tyskland varade i fem dagar. Det var fem dagar fyllda med workshops, aktiviteter, teambuilding, lärande genom att göra och framför allt roligt. Vi kunde skapa kontakter med människor från hela världen—och vi har fortfarande kontakt.
Om Bäckedals folkhögskola och aktiviteter
Bäckedals folkbildningsinstitut är en folkhögskola inriktad på vuxenutbildning. Institutet ligger i Härjedalen, en bergig och glest befolkad region i norra Sverige. Bäckedals universitet erbjuder allmänna program för grundläggande behörighet till högre utbildning och specialiserade program i traditionella färdigheter och hantverk. Läder-, metall- och textilprocesser, från antiken till modern tid, utgör kärnan i de flesta kurser, tillsammans med hållbart liv, demokratiska värderingar och människans historiska relation till naturen.
Årets arbetsläger anordnades i Bäckedals folkhögskola. Våra volontärer bodde i skolans lokaler under hela lägret och delade rum om två personer. Men majoriteten av arbetet som utfördes under arbetslägret ägde rum ute i naturen.


Arbetslägret omfattade praktiska uppgifter som syftade till att förbättra och underhålla anläggningar i anslutning till Bäckedals folkhögskola. Volontärer engagerade sig i en mängd olika aktiviteter som stödde både skolmiljön och dess omgivande naturområden. Arbetet på Bäckedal omfattade byggnation, reparation, underhåll, städning och målning. Det förekom också en del trädgårdsarbete som trädfällning, häckklippning och plantering. En del av arbetet utfördes på Bäckedals nyligen förvärvade skogsstuga, den något förfallna stugan Jo Jonsvallen, belägen utanför Älvros, ungefär en halvtimmes bilresa från skolområdet.
Om volontärer och gruppregler
Årets arbetsläger hade tio volontärer (4 män, 6 kvinnor) från sju länder. Vi hade två volontärer från Japan, två volontärer från Mexiko, två volontärer från Italien, samt en volontär från vardera följande länder: Sverige, Polen, Schweiz och Spanien. Och låt mig säga er, det var en blandning! Vi hade volontärer så unga som 18 år till lite äldre och mer erfarna volontärer, i åldrarna 41 och 56. Den kulturella blandningen gjorde att vi kunde lära oss om varandras länder, seder, traditioner, mat och musik.
Vi ville att volontärerna skulle lära sig så mycket som möjligt om sina länder och varandra. På lägrets första dag gjorde vi en rumsfördelning med målet att placera volontärer från olika länder i samma rum. Vi kom också överens om att lägrets språk är engelska och uppmuntrade volontärerna att inte använda sina modersmål när de interagerar i en grupp.


SCI står för självorganisering, vilket innebär att volontärer själva ska ansvara för att planera, samordna och genomföra sina aktiviteter, fatta beslut gemensamt och främja en miljö av ömsesidig respekt, självständighet och delat ansvar. Under hela lägret uppmuntrade vi teamet att fatta beslut gemensamt. Till exempel uttryckte vi behovet av att komma fram till ett matlagningsschema och föreslog att varje person skulle skriva sitt namn tre gånger i valfri lucka, helst så att de kan laga en frukost, lunch och middag.
För att hålla atmosfären positiv och inkluderande främjade vi flexibilitet—volontärer var välkomna att prova olika uppgifter, rotera arbetslag och utforska olika roller under dagen. Fokus låg inte på produktivitet eller strikta resultat, utan på att bidra meningsfullt, lära sig genom att göra och njuta av upplevelsen tillsammans. Vi betonade vikten av att ha roligt medan man arbetar, bygga vänskaper och upptäcka nya färdigheter, vilket allt bidrog till att skapa en motiverande och samarbetsinriktad miljö.
Höjdpunkter på arbetslägret
Att beskriva varje dag av arbetslägret skulle ta en evighet, därför är det bättre att presentera några höjdpunkter—händelser och aktiviteter som utmärkte sig och uppskattades mest av våra volontärer.
Eftersom skolan låg mitt i naturen, ägde majoriteten av volontärernas aktiviteter också rum ute i naturen. På lägrets första dag organiserade vi en 1,5 timmars vandring till det närliggande berget, och efter träningen gick några av oss till bastun. Bastu var definitivt en av arbetslägrets höjdpunkter, eftersom det var något ganska nytt för volontärerna—och de älskade att tillbringa sina kvällar där efter dagar fulla av arbete.


Även om majoriteten av arbetet utfördes i Bäckedal, åkte vi även till Jo Jonsvallen några dagar—och volontärerna älskade det! Jo Jonsvallen ligger bokstavligen mitt i ingenting, ren natur, skogar och grönområden. Det var en möjlighet för volontärerna att koppla av, äta mat tillagad över elden och vila inte genom att sitta i stolar, utan genom att ligga på gräset.
På dag 6 gav sig alla volontärer och lägerledare av till det traditionella midsommarfirandet. Vi åkte till stadens centrum för att delta i den traditionella sången och dansen, och på eftermiddagen gick vi till ett lokalt kafé där volontärerna fick chansen att prova typiska svenska bakverk. På kvällen lagade vi tillsammans med Freja en traditionell svensk middag med köttbullar, potatismos, lingonsylt, inlagd sill med kokta ägg, kokt potatis, krispigt bröd och gräddfil.

Lägrets sista arbetsdag (dag 12) var definitivt en att minnas. Förutom att slutföra arbetet och städa en hel del fick volontärerna chansen att prova surströmming som tillagats av två lärare från skolan. Volontärerna fick chansen att se hur man öppnar en fisk, hur man tillagas och äter den på svenskt vis.
Vad man ska komma ihåg
Både Freja och jag anser att årets läger var en stor succé. Bortsett från både mindre och större problem vi hade, anser vi att vi gjorde vårt bästa jobb. Volontärerna uttryckte sin tacksamhet för att de fick prova så många svenska maträtter och traditioner som de inte kände till tidigare. Vårt huvudmål var, förutom samordning, att kunna visa volontärerna det svenska sättet att leva, arbeta och laga mat. Och alla sa följande—från och med nu kommer de att introducera Fika i sina vardagliga rutiner.



